“Ja hoor, wij hebben een gedragscode. Die is opgesteld door onze branchevereniging.” Als ik dit antwoord krijg op de vraag of een organisatie een gedragscode heeft, dan krijg ik een beetje jeuk. Ik moet dan denken aan de trui die ik ooit kocht waar onverwacht een bepaalde soort wol in was verwerkt waarvoor ik allergisch bleek.
Een brancheorganisatie is een bundeling van meerdere bedrijven uit één branche. Het is mooi dat deze organisaties in algemene zin iets voor ondernemingen betekenen. Als het gaat om een Gedragscode dan is het goed als zij een handreiking doen. Een Gedragscode voor alle bedrijven binnen die branche is van belang als er bijvoorbeeld met een keurmerk of bepaalde garanties wordt gewerkt vanuit de branche. Bijvoorbeeld om goede en gedegen bedrijven te onderscheiden van louche bedrijven.
Als bedrijf de Gedragscode van de brancheorganisatie klakkeloos overnemen, heeft geen toegevoegde waarde. Nergens wordt dan duidelijk wat het onderscheidende in van jouw organisatie of bedrijf. En juist dat is iets dat ook in een Gedragscode naar voren moet komen. Het gaat om jullie organisatiewaarden en -normen, de manier waarop jullie met elkaar, klanten en leveranciers etc. omgaan. En waar jullie dus ook eigen een eigen ‘smoel’ hebben.
Een Gedragscode opgesteld door de branche is voor individuele bedrijven als die trui waar ik jeuk van kreeg. Het was een ‘one size, fits all’-trui. Het bleek een ‘one size, fits none’ te zijn.