Het hebben van meningsverschillen hoort bij het werken in teams. Sterker nog, ik denk dat een goed functionerend team met enige regelmaat meningsverschillen of conflicten moet hebben. Het scherpt de argumentatie waarom zaken op een bepaalde manier worden aangepakt en kan voor verrassende (nieuwe) invalshoeken zorgen.
Als leidinggevende moet je wel oog hebben voor ongezonde conflicten. Met name die conflicten die onderling vertrouwen in je team aantasten en veel tijd en energie van jouw team vragen. Zodra iemand in je team dit soort gedrag laat zien, is het zaak om de impact die deze medewerkers hebben te minimaliseren.
Hoe doe je dat?
- Je weet niet wat er in iemands leven allemaal gebeurt dat tot bepaald gedrag leidt. Weersta als leidinggevende dan ook vooral de drang om zo iemand in een hoek te zetten of zelfs te demoniseren. Vaak is het tegenovergestelde van het eigen gedrag hetgeen deze medewerkers nodig hebben. Empathie en werkelijke interesse in de persoon helpen vaak.
- Probeer een betere band met deze medewerker op te bouwen. Luister actief naar wat ze zeggen en probeer te begrijpen wat hen drijft en waar ze echt om geven.
- Probeer de negatieve energie om te buigen. Zorg voor keuzes in plaats van dwingende aanwijzingen. Schets een punt aan de horizon voor de toekomst.
Houdt hetzelfde gedrag toch aan? Zet deze medewerkers dan in op projecten waar weinig of geen samenwerking vereist is. En in een uiterst geval kun je de medewerker uit het team verwijderen of zelfs afscheid van elkaar nemen.