Tegenwoordig moet je als manager zijn toegerust om ook emotionele gesprekken met je medewerkers te voeren. Als iemand met jou als leidinggevende deelt dat zij/hij voor een grote uitdaging staat of in een moeilijke situatie terecht is gekomen, dan is het fijn om te weten hoe je ondersteuning kunt bieden en wat een goede respons is. Daarom hieronder een paar korte tips.
- Bekrachtig eerst hun ervaring
Dat kan heel simpel een “Ik begrijp waarom je hier moeite mee hebt” zijn. De boodschap die je hiermee afgeeft is niet alleen dat je diegene met haar/zijn uitdaging of emoties ziet, je laat ook zien dat je diegene gelooft. En daardoor kan iemand zich in ieder geval al een stuk minder alleen voelen. - Wees nieuwsgierig
Geef je medewerker de kans om meer te vertellen en stel vragen vanuit een oprecht nieuwsgierige houding. - Laat iemand benoemen wat zij/hij nodig heeft
Stel de vraag hoe jij haar/hem het beste kunt ondersteunen of “Wat is voor jou nu nuttig?” Als iemand bang is om uit zichzelf te vragen, leg diegene dan een aantal opties voor waaruit gekozen kan worden. Op deze manier is het aanvaarden van hulp een stuk gemakkelijker. - Bedank voor het vertrouwen dat in jou gesteld is
“Dankjewel dat je me in vertrouwen hebt genomen” of “Het is vast niet gemakkelijk voor je geweest dit te delen. Fijn dat je dat toch gedaan hebt” zijn bijvoorbeeld zinnen die je hiervoor kunt gebruiken. Het geeft de medewerker het signaal dat deze gesprekken belangrijk zijn. Ook versterkt dit het gevoel van veiligheid voor toekomstige gesprekken.
Het bieden van tools en middelen alleen om een team goed te laten functioneren is tegenwoordig niet langer voldoende. Als leidinggevende moet je ook die psychologische veiligheid creëren zodat medewerkers goed kunnen gedijen.