Ken jij ze ook? Medewerkers die niet alles geven wat ze in zich hebben. Of die niet optimaal functioneren. Dat is niet goed voor jouw klanten en je organisatie.

 

Er zijn veel redenen waarom een ​​werknemer mentaal uitcheckt. Ze kunnen last hebben van een burn-out of een persoonlijk probleem, of ze zijn zich er totaal niet van bewust dat ze – langzaam maar zeker – aan het uitchecken zijn.

 

Voordat je hierover een gesprek begint, moet je meer te weten komen over de beschikbare ondersteuning die je werknemer kan helpen, mochten ze dat nodig hebben. Denk hierbij aan hulpbronnen in de vorm van financiële of mentale ondersteuning, buddies en praatgroepen, maatschappelijk werk etc.

 

Vraag jezelf vervolgens af: wat zijn de specifieke vereisten van de baan waaraan deze persoon niet voldoet? Wees bereid om daarvan ook bewijs te presenteren. Open vervolgens een eerlijke en empathische dialoog. Geef je werknemer de kans om te vertellen wat er aan de hand is voordat je jouw beoordeling van zijn/haar prestaties deelt. Wees medelevend en maak duidelijk dat je de werknemer oprecht wilt steunen. Bespreek vervolgens je prioriteiten, wees duidelijk en specifiek over je zorgen, en bedenk een plan om de medewerker opnieuw bij het werk te betrekken. Hiervoor moet je geduld hebben – maar tot op zekere hoogte.

 

Het vuur weer laten ontbranden in een ‘uitgecheckte’ werknemer gaat niet van de ene op de andere dag gebeuren. Als duidelijk wordt dat een werknemer echt is uitgecheckt en het vuurtje niet meer is op te stoken, is de functie die hij/zij heeft waarschijnlijk niet de juiste rol voor hem of haar. Dan is het tijd om afscheid te nemen.